Hvilke virkninger får den nye åpenhetsloven for din virksomhet?
Åpenhetsloven trer i kraft 1. juli 2022. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ved produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon. Gjennom åpenhetsloven stilles det konkrete krav til større virksomheters arbeid, og næringslivets samfunnsansvar tydeliggjøres.
Hvem gjelder åpenhetsloven for?
Loven gjelder for større virksomheter som tilbyr varer og tjenester i eller utenfor Norge, både norske selskaper og utenlandske selskaper som er skattepliktige til Norge. Med «større virksomheter» menes virksomheter som er omfattet av regnskapsloven § 1-5, dvs. allmennaksjeselskaper og børsnoterte selskaper, eller virksomheter som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre verdier:
Salgsinntekt på 70 millioner kroner
Balansesum på 35 millioner kroner
Ansatt over 50 årsverk
Ved vurderingen av om virksomheten overskrider disse verdiene, skal konsern vurderes som en enhet. Dette innebærer at salgsinntekt, balansesum og ansatte både hos mor- og datterselskaper skal tas med i beregningen, så lenge morselskapet er hjemmehørende i Norge.
Hvilke nye plikter får virksomheten?
Plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger
Virksomheten plikter å utføre aktsomhetsvurderinger. I dette ligger en plikt til å kartlegge og vurdere negative konsekvenser virksomheten har på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Oppsummert innebærer plikten til å utføre aktsomhetsvurderinger at virksomheten skal:
Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer
Kartlegge og vurdere konsekvenser for brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, i leverandørkjeden eller hos forretningspartnere
Iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense konsekvenser
Overvåke gjennomføring og resultater av iverksatte tiltak
Kommunisere tiltakene til berørte interessenter og rettighetshavere
Sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er påkrevd
Aktsomhetsvurderinger må utføres regelmessig. Omfanget og innholdet i aktsomhetsvurderingen må tilpasses virksomhetens størrelse og art, konteksten virksomheten finner sted innenfor, og alvorlighetsgraden av og sannsynligheten for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Plikt til å redegjøre for aktsomhetsvurderinger
Virksomheten plikter å offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene. Slik redegjørelse skal offentliggjøres innen den 30. juni hvert år, eller ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger. Ettersom åpenhetsloven trer i kraft 1. juli 2022, vil første frist for offentliggjøring være innen den 30. juni 2023.
Redegjørelsen må minimum inneholde de minstekravene som er opplistet i åpenhetsloven § 5. Redegjørelsen kan publiseres flere steder, men den må være lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider.
Plikt til å gi ut informasjon
Åpenhetsloven gir «enhver» rett til informasjon fra en virksomhet om hvordan virksomheten håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr. Plikten til å gi informasjon gjelder fra loven trer i kraft 1. juli 2022.
Informasjon skal gis skriftlig. Hovedregelen er at virksomheten må besvare informasjonskrav innen rimelig tid og senest innen tre uker, eller senest innen to måneder dersom informasjonskravet er omfattende og det er uforholdsmessig byrdefullt å besvare informasjonskravet innen fristen på tre uker.
Krav om informasjon kan være krevende å håndtere, og det kan legge beslag på en del ressurser internt. Vi tror derfor det er viktig at virksomheten etablerer gode rutiner for håndtering av krav om informasjon, og at dette vil bidra til korrekt og effektiv håndtering av informasjonskrav.
Behov for råd og bistand for å sikre etterlevelse av loven?
Vi bistår med å kartlegge hvilke krav som gjelder for din virksomhet, samt å få på plass gode rutiner.